Het is momenteel Do 09 Sep 2010, 06:33

Alle tijden zijn UTC [ Zomertijd ]

Pagina 2 van 2 [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Titel: Re: Nieuwkomers en posten!
BerichtGeplaatst: Ma 26 Apr 2010, 10:23 
Member

Ook maar even een berichtje vanaf deze kant ;)

Ik ben André. Bouwjaar '89.
(Dat scheelt nogal met de rest van het forum zo te zien haha)

Vanaf dat ik kon lopen liep ik ook met kabels te zeulen. Voor de verjaardag toen eens een experimenteer box gekregen. Hier kon je kleine schakelingen mee opbouwen. Zoveel mee geknutseld dat de helft van de onderdelen kapot gingen van slijtage.
't lag dus ook redelijk voor de hand om een opleiding in die richting te gaan doen.

Voor de hobby knutsel ik graag wat met audio en hf. bawa

Tot zover een beetje vanaf deze kant.

Profiel  

BerichtGeplaatst: Wo 05 Mei 2010, 14:13 
Member

Zo nu is het de beurt aan mij: Piet is de naam, ben van 1966 en in 1982 begonnen met zo'n josti-kit op een houten plankje, niet erg stabiel en op iedere freqentie een andere modulatie maar kreeg de smaak te pakken.
In 1986 kocht ik stentor voor 150 piek en een 8 elements fuba voor 135 bij een electronicazaak. De fuba werd op zolder geplaatst op een terrasvoet en via witte 75 ohm coax verbonden met de zender.
Bij Tandy schafte ik een Alecto mengpaneel aan en via de platenspeler draaide ik zo nu en dan muziek maar het rapporten vond ik veel leuker. Na verloop van tijd merkte ik dat ik weinig rapporten kreeg en besloot een collega amateur en vriend er bij te halen.
Het bleek dat de mrf 237 defect was, hij had heel wat op voorraad en met een 180 watt soldeerbout werd de zender vakkundig gerepareerd.
Na een aantal vervelende telefoontjes en bedreigingen heb ik toen besloten om met zenden te stoppen. Het is altijd wel blijven kriebelen en via epc, klompenboer en diverse fora waaronder deze bieden mij veel interessant leesvoer. Als ik lees van de projecten op deze site bevind ik mij op een beduidend lager niveau maar vooralsnog vind ik het allemaal reuze interessant.
Grtz :music

Profiel  

BerichtGeplaatst: Wo 05 Mei 2010, 21:54 
Member

Hallo Piet,

Nou die Jostikit is voor mij ook geen onbekende.
Ik heb er ook een gehad. De oscillator transistor iedere keer vervangen door een andere... nog net even wat meer vermogen......
Wat een tijden!

Hiervoor had ik een zender van het bouwpaketten merk Amtron.
Weet niet of dat nog bestaat? Was eigenlijk het zelfde als een Jostikit alleen was de lf en hf gescheiden van elkaar en het zat in een mooi blauw kastje. Ik had er zo een eind 1976.

Daarna met een drietraps transistor aan de slag gegaan. Was veeeeel stabieler.
Achteraf ook niet zo vreemd. Daarna nog wat buizen zenders gemaakt.
Met een ECC85, een EL95 en een QQE03-12. Goed voor zo'n 10 watt.

Groetjes,
Chris

Profiel  

BerichtGeplaatst: Do 06 Mei 2010, 09:35 
Member

nou dan zal ik ook is een poging doen

als klein jonkie begonen met het verbranden van me vingers met de soldeerbout . he dat ding is warm .. pa waar is dat voor ..
naar een korte uit leg kreeg ik dus van pa me eerste knutsel project . een vu meter . .

dit is zo lang door gegaan tot ik op een bepaalt moment jaar of 14 in aan raking kwam met een piraat uit de buurt
dit tot groote spijt van me vader (lang verhaal maar ) maar hij had het eerder ook gedaan met zijn jongste broer .
en die was toen net over leden dus het brachten wat emoties mee , toch weer hielt dit me vader niet om zijn ouwe spullen
en fotos te laten zien zo dat deze kwaai jongen nog nieuw schieriger werd. Dus het was zo ver gertjan moest ook een zender hebben , Pa zij soldeer hem dan maar zelf zo gezegt zo gedaan de eerste lampen bak werd gemaakt een QQE06/40 best een leuk vermogen in die tijd . maar me vader liet me zelf zo veel mogelijk uit zoeken en heeft dit ook lang vol gehouden .

naar enkele jaren ben ik dan maar een electro op leiding gaan doen en ben toen in de besturings techniek aan het werk gekomen (plc freqregelaars enz enz )

toch altijd met de hobby in de kop rond gelopen . en 3 jaar geleden begonen met het clonen van een audio bak . maar dit ligt door omstandig heden effe stil . . te druk met de woning .

tegen woordig werk ik in delfzijl in de stoom centrale delesto . dus zit wel weer in de hoog spaningen .
alleen iets meer dan men hier gewend is gemidelt ..

nou dit ben ik dus ongeveer nu 28 jaar oud of jong gek op alles wat ik nog niet weet
en altijd in voor leuke projecten

gertjan

Profiel  

BerichtGeplaatst: Vr 28 Mei 2010, 16:03 
Member

Hallo

Ik ben Pietje Puk (nick natuurlijk).

Ik houdt mij bezich met veel solderen enzo.. (vooral zendertjes) Heb nog niet zo veel verstand van dit allemaal maar vindt dit forum wel leuk om van te leren.

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
 Pagina 2 van 2 [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn UTC [ Zomertijd ]